Hogyan kerüld el az átveréseket és a csodaszereket?

Az emberek hatalmas részét napi szinten átverik, van akit többször, sőt van akit minden fél órában. Olyan világban élünk, ahol az alattomos átverés társadalmilag majdhogynem elfogadott fogalom, ugyanis aki elég buta ahhoz, hogy rendszeresen átverjék, az meg is érdemli, nemde?

Lényeges és feltűnő megnyilvánulása ennek, (főleg nekünk, testépítőknek) a boltban kapható élelmiszer. Az átlag ember megveszi az egészségesnek vélt 0% zsírtartalmú joghurtot, miközben a forgalmazó elfelejti feltüntetni ugyanakkora méretben a termék cukortartalmát, vagy fordítva.

Nem beszélve a többi termékről, amelyek… fogalmazzunk úgy hogy nem hazudnak a képedbe, de ügyesen elrejtik az igazságot.  Amíg a testépítők és egészségesen táplálkozók nagy része, akik elsajátították az alap tudnivalókat ez ügyben, átlátják ezt a szituációt, az átlag ember egyáltalán nem.

Gondoltál már arra, hogy hányszor vernek át akár napi szinten, olyan helyzetben vagy témában, amiben nem vagy kompetens?

Bizonyos szituációkban nem csak a kevésbé intelligens embereket verik át, és nem csak az élelmiszeriparban, sőt elég gyakran az általunk intelligensnek vélt személyek is gyakran az átverések csapdájába esnek, bizonyos esetekben.

Ezt szinte mindenki tapasztalta már, életében minimum egyszer mindenkit átvertek már. Vagy ha nem, akkor biztosan fognak. Hogy erre ő rájön-e, vagy nem az más téma. Az átverésnek különböző szintjei vannak, a banálistól egészen a komplex, majdhogynem elismerésre méltókig.

Csodaszerek

Természetesen a mostani cikkben az étrendkiegészítők szemszögéből vizsgáljuk meg az átveréseket. Több százezer, de lehet hogy milliós nagyságrendeket ölt a különböző formában, helyen kapható étrendkiegészítők száma. Ezek egy része meglepően hatékony, legalábbis az eladó szerint, ugyanis „2 hét alatt hatalmas izomtömeget” vagy „1 hét alatt modell alakot” garantálnak. Tehát: csodaszer.

Ezek azok a hirdetések, amelyeket a naiv emberek könnyen elhisznek, és nem fárasztják magukat a gondolkodás nevű tevékenységgel, amely segítségével könnyen rájöhetnének, hogy amennyiben igaz lenne a fenti állitás bármelyike is, akkor embertársaik nagy része már hetek alatt lefogyott volna, és nem látnák a szomszéd Marika hatalmas hátsóját sem, aki évek óta „diétázik” és mégis ugyanakkora a s*gge.

Persze, „Marika biztos nem olvasta ezt a remek ajánlatot, ezért nem fogyott le, de én olyan okos vagyok, hogy el tudom olvasni, tehát le fogok tőle fogyni”.

Hatalmas üzlet van ebben, mert hiszékeny emberekből és olyanokból akik meg akarják kerülni a munkát, és gyors, instant izomnövekedést/fogyást akarnak, mindig lesz, és biztosan remek piacot biztosít ez a „szélhámosok” számára.  

 

Nézzünk egy ilyen egyértelmű átverést:

Honnan lehet tudni, hogy a dolog „bűzlik”?

  • Ingyenes tárhely, hosszú névvel – logikusnak tűnik, hogy minden komoly étrendkiegészítő forgalmazó megtesz annyit, hogy egy fizetett, például „.com; .hu;” domaint használ. Ez rövidebb és ismertebb, megbízhatóbb. A fenti ábrán, az eladó ennyire sem méltatta a terméket (akkor is, ha csak egy népszerűsítő oldal, amelyet egyértelműen az eladó készített). 
  • Kezdő weboldaltervezés – szimpla, láthatóan gyorsan létrehozott az „alapbeállításokat” használó weblap. Vagy még rosszabb: Comic Sans betűtípust alkalmaz, mert már nem tudja eléggé hangsúlyozni, hogy a dolog átverés!!
  • Hatalmas, semmitmondó ígéretek – „Legyél teljesen szálkás”- ezzel a szöveggel akár azt is kiirhatta volna, hogy egyél meg 8 kg harcsát, és szálkás leszel tőle. A második jel tehát, hogy semmitmondó, de nagyot ígérő szöveget tesznek ki, jó nagyban, hogy csak erre figyelj.
  • Passzív fenyegetőzés – „Cselekedj most” (Act now)”Siess”(Hurry); amíg tart a készlet. Mintha csak a TOP SHOP-ot hallanánk. Fenyegetőzik, hogy elfogy a készlet. Egy tisztességes étrendkiegészítő gyártó állandó jelleggel bizonyos mennyiségű terméket forgalmaz, célorientáltan a vevőközönséget kielégítve, általában nem sokkal többet és nem kevesebbet. Kizárólag promóciós termékek esetében említik meg azt, hogy egy bizonyos mennyiség áll csak rendelkezésre.
  • Banális ígéretek, röhejes eszközökkel: címkék, amelyek közismerten elérhetőek és szintén semmitmondóak. Rengeteg ingyenes online weblapszerkesztő, a termék eladását megkönnyítő „alap” matricákat engedélyez, amelyeket egyetlen klikkel beszúrhatunk a fél óra alatt rögtönzött weboldalra. Ha ez a termék bizonyíthatóan 100%-ig természetes, vagy 100% elégedettséget ígér, akkor olyan egyedi matricát láthatnánk feltüntetve, amely alapján ellenőrizhetővé válik az állítás. A fentiek egyértelműen nem ilyenek. 
  • Alacsony/közepes népszerűség – egy ilyen egyszerű eszközökkel „összetákolt” átverés sosem lesz igazán népszerű. Nem lesz százezres, de még tízezres facebook rajongótábora sem, és 1-2 likenál többet ritkán kap. Ugyanis hamar kiderül, hogy miről van szó, és miután pár száz áldozatot lehúztak, kiderül a dolog, gyorsan felszívódnak. 

A fenti képet módosítottuk, hogy ne derüljön ki a termék neve, mivel elég népszerű napjainkban is ez a „termék”, és már a .com domain alatt is fut, egyértelmű átverés. Mindössze nem akarjuk, hogy probléma legyen abból, hogy egy konkrét jelenleg is aktív terméket minősítünk átverésnek. A jelek minden hasonló átverésnél a fenti pontok lesznek, vagy azok egy része egyértelműen megjelenik.

 

Átverhető célközönség

Feltevődik a kérdés, hogy ki hiszi ezt el? Nagyon sokan. Egyrészt fiatalok, akik kevés tapasztalattal rendelkeznek a testépítés terén, de gyors izomnövekedést akarnak, látványosan. Másrészt, az internet világát csak felületesen ismerő egyének, akik könnyen bedőlnek a látszatnak. Ezek a hirdetések pedig főleg a kihangsúlyozás, az ígéretek és a hitelesség látszatával próbálnak érvényesülni (pl. 100%  elégedettség matrica). Ott vannak még az idősek, akik szintén nem veszik észre ezeket az árulkodó jeleket, és könnyen csapdába esnek. Nem csak táplálékkiegészítő, de számos egyéb hamis termék esetén. 

Az, hogy a terméket a megrendelés után eljuttatják hozzánk már önmagában meglepne, de ha így van, akkor is egy olyan terméket kapunk, amely használhatósága egyenértékű egy fél pár zokniéval.

Mi a megoldás?

Vásároljunk ismert és megbízható forrásokból, online és üzletben is. A nagy népszerűségnek örvendő, több éve, akár évtizede a piacon lévő cégek nem véletlenül sikeresek.  

1. nem érkezik meg, miután online átutaltuk a pénzt,

2. súlyos mellékhatást okoz, mert ismeretlen a forrás, és senki nem tudja mit tartalmaz

3. egyáltalán nincs hatása, szimplán cukorka, szép csomagolásban.

 

Az online vásárlással nincs gond, ha kialaul bennünk a képesség, hogy megkülönböztessük a valóban hiteles és a hitelesnek álcázott weboldalakat és hirdetéseket.

A boltban kapható termékek bevizsgált, EU-s előírások szerint gyártott, minőségi táplálékkiegészítők, a jobb gyártóknál akár online minőségellenőrzési rendszerrel.

Étrendkiegészítőt ajánlott csak és kizárólag szaküzletből (online szaküzlet is ide tartozik) vásárolni. Másodkézből, felbontva, vagy „haverok által forgalmazott”, „vaterás” vagy egyéb, kétes eredetű forrásból egyértelműen hiba vásárolni.